Beeldbewerking

Niets is perfect, ook niet in digitale fotografie. Dat begint bij jezelf, bijvoorbeeld: je hield camera niet recht, je ziet dingen in beeld die er eigenlijk niet in wilde hebben of je ingestelde belichting was niet optimaal. Maar ook in technisch opzicht is digitaal fotograferen een aaneenschakeling van compromissen en interpretatie van het vastgelegde beeld door software in je camera.

Kortom, ga meer bewust om met fotograferen en het beeld dat je wilt overbrengen, dan ontkom je niet aan beeldbewerking achteraf. In de eerste plaats corrigeer de ‘automatische piloot’ die in de camera is geprogrammeerd.

In de tweede plaats maak je bewust andere keuzes dan ‘puur natuur’ en werk je een foto bij vanuit een creatief oogpunt.

De scheidslijn tussen wat kan en mag is wankel en hangt af van het doel van je opname. Als je een foto wilt gebruiken voor een poster voor een of ander evenement, dan zijn er geen grenzen aan (grafische) bewerkingen.

Aan de andere kant, als je een foto wilt publiceren als beeld van de werkelijkheid vanuit een journalistiek oogpunt, dan zijn beperkingen op zijn plaats. Het is een ethische keuze wat wel of niet fatsoenlijk is bij het overbrengen van de waarheid.

Bewerking kun je dus aanpakken als ‘correctief’ en als ‘creatief’. De hulpmidelen daarbij zijn gedeeltelijk hetzelfde. Bij creatieve bewerkingen komen meer geavaceerde hulpmiddelen om de hoek kijken.¬†Er zijn veel programma’s beschikbaar voor beelbewerking op je smarphone of computer, van gratis tot prijzig.

‘State of the art’ in deze wereld zijn de programma’s van Adobe. Voor correctief bewerken kun je prima uit de voeten met Lightroom. Voor meer preciese en meer creatieve bewerking kom je dan terecht bij Photoshop. Het laatste geniet zelfs de bekendheid van het werkwoord ‘photoshoppen’, de ultieme vorm van naamsbekendheid in marketing termen.