Ad Tange

Mijn schoonvader fotografeerde analoog, en drukte zwart/wit af. Hij leerde me de elementaire begrippen van fotografie van opname tot afdruk en maakte me enthousiast. Toen ik eenmaal de boeken van Dick Boer ging bestuderen werd het steeds interessanter en ging ik zelf aan de slag, vaak op zoek naar het niet zo alledaagse beeld.

Mijn schoonvader fotografeerde, analoog, en drukte zwart/wit af. Hij leerde me de elementaire begrippen van fotografie van opname tot afdruk en maakte me enthousiast. Toen ik de boeken van Dick Boer ging bestuderen werd het steeds interessanter en ging ik zelf aan de slag.

Mijn eerste foto’s waren van de kinderen en die drukte ikzelf af. Toch heb ik niet heel veel in de donkere kamer gewerkt, geen vaste ruimte, dus veel gedoe.

In het begin maakte ik veel foto’s van de kinderen en ook tijdens vakanties. Tijdens de vakantie had ik meer tijd en ging ik landschappen fotograferen. Ik nam mijn tijd en ging er met de camera op uit om meer dan vakantiefoto’s te maken. De compositie was een uitdaging, die moest goed zijn. Vaak was ik op zoek naar een niet alledaags beeld.

Later in het digitale tijdperk werd ik niet meer beperkt door het aantal opnames en ik zag direct resultaat. In een drive naar perfectie, vond ik het steeds leuker om mezelf te verbeteren. Daar zit ook het grote voordeel in van samen in een fotoclub bezig zijn. Opdrachten doen die voor mij niet voor de hand liggen, elkaar uitdagen, foto’s bespreken, stimuleren. etc. Daar ondervind ik, naast de gezelligheid, de toegevoegde waarde van de fotoclub.

Een overzicht van mijn interesse gebieden:

• Techniek. De vele mogelijkheden van mijn camera ontdekken. Naast het zelf ontdekken, ook tijdens clubavonden, leren hoe je andere opties goed kunt gebruiken. Mijn stelling is: beter één camera en fotoprogramma goed leren gebruiken, dan van alles een beetje kennen, want de mogelijkheden zijn mega.
  • Spullen. Panasonic Lumix FZ2000, Canon D50 met diverse lenzen en een goed statief. De Panasonic heb ik gekocht om een redelijk licht gewicht camera op de fiets mee te kunnen nemen. Past in een fietsrugzakje.
  • Kleuren, zwart/wit. Kleur spreekt me erg aan, vooral de kleurencombinaties of juist een kleur die solitair is. Maar soms is een foto echt om zwart/wit te bekijken.
  • Onderwerpen. Landschappen, natuur, macro’s van bloemen en insecten, vogels, mensen in hun dagelijkse omgeving, jaargetijden.
  • Aspecten. Ondergaande zon, beweging, specifieke lichtval, lijnenspel.
  • WWW. Op Flickr is veel meer te zien. Omdat ik een beetje Francofiel ben, heb ik per departement een album op Flickr gemaakt. Maar ook een Noord-Beveland album.